SISTEM MyQ@UPSI

APA ITU MYQ@UPSI?

Sistem MyQ@UPSI adalah sistem Audit Kualiti yang merangkumi ISO 9001:2015 dan Audit Akademik yang dijalankan oleh Bahagian Pengurusan Kualiti UPSI. Sistem ini bertujuan untuk memudahkan proses audit dari pelantikan juruaudit, penugasan juruaudit dan audit, hingga menjalankan dan merekod penemuan audit.

MODUL SISTEM MYQ@UPSI

MODUL E-PORTFOLIO

Modul E-Portfolio memfokuskan kepada profil auditor dan pengurusan maklumat. Ia membolehkan pentadbir sistem melihat butiran staf dan auditor serta melantik pentadbir audit. Pentadbir ISO boleh mengesahkan auditor, mengurus sesi audit, memilih jabatan untuk audit, dan mencipta kalendar acara audit. Staf UPSI boleh memohon untuk menjadi auditor dan mengemas kini maklumat audit mereka, manakala sistem akan memaklumkan dan menghantar emel kepada pengguna yang dilantik sebagai auditor.

MODUL AUDIT ISO

Modul Audit ISO merangkumi lima jenis audit: Audit Pengajaran & Pembelajaran, Audit Penyeliaan Pascasiswazah, Audit Penyelidikan Pensyarah, Audit Peperiksaan Fakulti, dan Audit Peperiksaan Pensyarah. Semua semakan berkaitan audit boleh diakses dalam sistem. Juruaudit boleh memilih sama ada untuk memuat naik borang atau menggunakan versi yang terintegrasi dalam sistem. Borang-borang yang termasuk adalah:

  • L2: Pelan Audit Peringkat PTJ
  • L3: Rekod Kehadiran untuk Mesyuarat Pembukaan dan Penutupan Audit Peringkat PTJ
  • L4: Senarai Semak & Nota Audit
  • L5: Laporan Ketidakpatuhan
  • L6: Borang Peluang untuk Penambahbaikan (OFI)
  • L7: Laporan Pasukan Audit (Log Audit)
  • L8: Laporan Audit Dalaman & Analisis Ketidakpatuhan

Sistem ini juga secara automatik menjalankan analisis untuk laporan ketidakpatuhan (NCR) dan peluang untuk penambahbaikan (OFI).

MODUL AUDIT AKADEMIK

Modul Audit Akademik akan mengintegrasikan audit berikut ke dalam sistem, termasuk pengesahan untuk Apel C dan Apel Q:

  • APPA: Audit Pematuhan Program Akademik
  • AKKU: Audit Kendiri Kursus Universiti
  • Pengesahan Apel C
  • Pengesahan Apel Q

BAGAIMANA AUDIT DILAKSANAKAN DENGAN KEWUJUDAN SISTEM INI?

Walaupun sistem telah digunakan, audit masih akan dilakukan secara bersemuka. Jika dokumen audit tidak tersedia dalam sistem, auditee boleh menyampaikannya kepada juruaudit melalui kaedah alternatif. Walau bagaimanapun, untuk Laporan Ketidakpatuhan (NCR) dan Peluang untuk Penambahbaikan (OFI), ia mesti diproses dalam sistem, dan auditee dikehendaki untuk memberikan respons dalam sistem. Ini memastikan bahawa analisis NCR dan OFI dapat dilakukan dengan berkesan.

SIAPA YANG PERLU MENGGUNAKANNYA?